Wijzigingen in modelcontracten Energie VanOns

On oktober 3, 2022

Ook onze energieleverancier Energie VanOns heeft te kampen met de gevolgen van de stijging van de energietarieven door de oorlog in Oekraïne en de lage waterstanden. Er is een behoorlijke toestroom ontstaan van nieuwe klanten op contracten met een vast tarief, het zogenaamde model- of standaardcontract. Dat levert het energiebedrijf risico’s op die niet wenselijk zijn. Wat we met elkaar willen is dat we een betrouwbare en betaalbare energieleverancier blijven voor onze leden en klanten. Dit betekent dat Energie VanOns haar best doet om de tarieven voor haar trouwe coöperatieklanten zo laag mogelijk te houden.

Wijzigingen per 1 oktober
Om zo laag mogelijke tarieven te kunnen blijven bieden, besloot Energie VanOns een aantal noodzakelijke wijzigingen door te voeren. Hierover hebben energieklanten een mail van Energie VanOns ontvangen. Daarin staat onder meer dat ze op dit moment alleen nog variabele contracten aanbieden. Dit is een gelimiteerd aantal per maand. Bestaande klanten die willen verlengen, bieden ze met zekerheid een variabel contract aan. Lees hier meer over wat er verandert. (link naar website)

Tarieven
Voor bestaande en nieuwe klanten gaan de tarieven op het modelcontract per 1 oktober omhoog. Dit is wettelijk toegestaan als de gasprijzen onevenredig stijgen. Voor bestaande klanten wordt het voorschot verhoogd vanaf 1 oktober naar het niveau van de nieuwe tarieven. Hierover ontvangen bestaande klanten een mail met daarin het nieuwe voorschotbedrag. Dit voorkomt dat je als energieklant straks voor onnodige en vervelende verrassingen komt te staan.

De meeste energieleveranciers hebben de keuze voor tarief- en contractaanpassingen al gemaakt of staan op dit moment voor dezelfde keuze. Als groenste energieleverancier van Nederland met lokaal opgewekte stroom zijn de voorwaarden van Energie VanOns nog steeds gunstiger dan bij veel andere energieleveranciers.

Hoe kun je op dit moment nog klant worden bij Energie VanOns?
Het is op dit moment niet mogelijk om klant te worden via de website. Je kunt wel bellen met de klantenservice van Energie VanOns. Zoals gezegd is een beperkt aantal nieuwe variabele contracten mogelijk. Het is bij Energie VanOns een voorwaarde om energieklant te worden via een energiecoöperatie. Wil je een variabel contract afsluiten via LECO Oosterpoort Duurzaam? Dan is het belangrijk om dit telefonisch aan te geven. De bijdrage die we daarvoor krijgen, investeren wij direct in een duurzaam en groener Groningen.

Vragen of zorgen?
Voor vragen over tarieven kun je terecht bij de klantenservice van Energie VanOns. LECO Oosterpoort Duurzaam is wederverkoper van Energie VanOns. Wij bepalen echter niet de tarieven en de voorwaarden en kunnen daarom ook geen antwoord geven op vragen hierover. Natuurlijk kun je als lid van onze coöperatie wel je ideeën en/of zorgen met ons delen. Wij zullen deze ook meenemen in de contacten die we hebben met Energie VanOns.